TENTANG KAMI

MIH Goat Farm beroperasi di bawah MIH Resources & Trading (JR0065056-T) merupakan perniagaan 100% milik usahawan bumiputera yang telah berkecimpung dalam bidang penternakan selama 5 tahun.

Kami mempunyai ladang ternakan yang terletak di Pagoh, Johor dan membekalkan kambing untuk ternakan dan tujuan ibadah. Selain itu, kami juga membekalkan pelbagai barangan keperluan dan makanan ternakan.

Untuk update terkini:
Sila layari fb kami MIH GOAT FARM

Untuk info lanjut boleh hubungi:
Emel: mih.resourcestrading@gmail.com
Pengurus: 010 4144898 En. Md Isa

Saturday 4 March 2017

Umur Kambing/Biri Biri

Jangka hayat kambing/biri-biri biasanya purata 11-12 tahun, tapi ada juga yang menjangkaui 16 tahun. Tapi macam mana nak tahu umur kambing/biri-biri?

Senang je. Tengok pada gigi diorang. Anak kambing memang dilahirkan dengan gigi susu, tak macam manusia. Gigi diorang akan mula tanggal & ganti dgn gigi kekal bila umur mencecah 1 tahun. Penerangan lanjut ada kat setiap gambar bawah.



Gigi susu anak kambing



2 gigi kekal - umur 2 tahun



4 gigi kekal - umur 3 tahun


6 gigi kekal - umur 4 tahun

Gigi kekal penuh - 5 tahun ke atas


Lebih kurang macam tu la nak anggarkan umur kambing. Bila nak jual/beli kambing untuk tujuan aqiqah/qurban, boleh la gunakan cara ni. Tak susah pun nak buat. Kena dapat tangkap kambing, pegang & lock kepala dia elok2 & selak sikit bibir atas dia. Jangan risau, kambing takkan gigit punye. Dia tak makan orang hahahaha.

Sekian saja perkongsian untuk kali ni. Harap dapat membantu penternak2 & pembeli2 di luar sana. Wassalam.

No comments:

Post a Comment